KASTEVIRRET
Kastepäivänä tavallisesti lauletaan muutama vakiovirsi lastenvirsien osastolta. Mahdollista olisi myös laulaa jokin kirkkovuoden ajankohtaan liittyvä virsi. Koska toimituksessa kuitenkin on vain kaksi tai kolme virttä, on toisaalta hyvä keskittyä kasteen sisältöä valottaviin virsiin ja sellaisiin virsiin, jotka kastejuhlaan kokoontunut seurakunta tuntee. Mikäli haluaa ottaa mukaan jonkin kirkkovuoden ajankohtaan liittyvän virren, kitarasäestyksellä voisi tukea veisuuta. Virsien valinnassa tärkeää on yhteinen suunnittelu kastekodin kanssa.
Olen alla olevaan listaan koonnut lähinnä lasten suuhun sopivia virsiä. Lasten veisuu kastejuhlassa on erinomainen tuki toimituksessa.
Toinen näkökulma on aikuiskasteiden yleistyminen. Näissä kasteissa tavalliset kastevirret ovat kelpaamattomia. Tällä luettelolla voi olla pientä apua siihen.
Helsingin seurakuntayhtymän sivuilta löytyy kastevirsiehdotuksia, joita on mahdollisuus myös kuunnella.
Kastevirsiä pääsee kuuntelemaan sivulta Kastevirret.fi.
I KIRKKOVUOSI
13 Nyt sytytämme kynttilän
Adventin tekstit puhuvat Jeesuksen tulemisesta. Eräs adventin teksteistä (Ilm 3:20-22) sanoo ”Minä seison ovella ja kolkutan. Joka avaa oven, minä tulen hänen luokseen. Ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän. Kasteessa sydämen ovi on Jeesukselle auki. Elämän Herra saa tulla sisimpäämme asumaan ja viettämään rakkauden juhla-ateriaa.
25 Nyt seimellesi seisahdan
27 Juhlimaan tulkaa
32 Me lapset pienet riennämme.
Joulu kastekodissa on onnellista aikaa. Kertomus Betlehemin lapsesta saa yllättäviä piirteitä. Jouluna puhutaan myös Jeesuksen syntymisestä ihmisen sydämeen. Kasteessa se on todellisuutta mitä syvimmässä mielessä.
50 Jumalaa kiittää sieluni
Maria sai kutsun ja tehtävän. Kutsu ja tehtävä liittyy myös kasteeseen. Jumala kutsuu meidät yhteyteensä, omiksi lapsikseen. Ja hän antaa tehtävän seurata Jeesusta. Maria ylisti Jumalaa: Voimallinen on tehnyt minulle suuria tekoja. Suurista Jumalan teoista on kysymys myös kasteessa.
Paastonaika, Kristuksen kärsimys ja kuolema
78 Vieraalla maalla kaukana
Sisältönsä puolesta kärsimysajan virret sopivat myös kastejuhlaan, mutta vaatii erinomaista sielunhoidollista taitoa käyttää kuoleman ja kärsimyksen värejä varsinkin pienen lapsen kastejuhlassa. Parempi olisi keskittyä kastevirsiin ja lastenvirsiin. Aikuiskasteen yhteydessä on helpompi tuoda esille ajatus kasteesta hautana: meidät kastettu Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Paastoaikana toimitettu aikuiskaste ei tosin ole kovin perusteltu käytäntö. Kasteen tulisi aikuisten osalta toimittaa mieluummin pääsiäisaikana. Mutta aina ei se ole mahdollista
88 Lensi maahan enkeli
104 Pilvimuurista valo välähtää
105 Aurinkomme ylösnousi
Kasteessa pääsiäisen ilosanoma on täysimittaisena läsnä. Pääsiäisen virret eivät silti taida kuulua virsikirjan tunnetuimpiin veisuihin. Kastevirret kertovat samat asiat erittäin hyvin.
125 Kosketa minua Henki
Kaste on pieni Helluntai kastetun sisimmässä. Mutta virret ovat suurelle yleisölle aika outoja.
134 Pyhä, pyhä, pyhä
135 Jumala loi auringon kuun…
Kasteessa on koko kolmiyhteinen Jumala läsnä. Jeesuksen kastekäsky Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, ja myös Jeesuksen oma kastekertomus (1. sun loppiaisesta) osoittaa kasteen ja kolminaisuuden yhteenkuuluvuuden. Kaste tapahtuu Kolmiyhteisen Jumalan nimeen. Isä sanoo: Tämä on minun lapseni, Pyhä Henki laskeutuu kastettavan sisimpään, Jeesus Vapahtaja ja Sovittaja on läsnä armollaan ja anteeksiantamuksellaan. Ja hän antaa kastetulle kehotuksen: Seuraa minua.
Kastepäivänä enkelit ovat aika otollinen teema. Enkelien varjelusta varmaan monessa kastepuheessa sivutaan. Kastepäivän evankeliumi ja Mikkelinpäivän evankeliumi ovat myös yhteneväiset.
136 Sinua enkeleistä
139 Oi Jeesus lasten ystävä
Viimeinen tuomio ei liene hyvä valinta kastepuheen aiheeksi. Mutta Kristuksen kuninkuus ja taivaallinen riemu ja hääjuhla voi tarjota sopivan liittymäkohdan kastejuhlaan. Siihen viittaavat virret tosin löytyvät virsikirjan lopusta. Mutta kastejuhla olkoon ilon ja elämänkyllyyden juhla. Sitä ei tarvitse synkentää kuoleman ajatuksin.
II JUMALANPALVELUSELÄMÄ
180 Jeesus sanoi omillensa: pysykää vain minussa
Hyviä ja keskeisiä virsiä (kaste liittää seurakuntaan), mutta hankala käyttää. Uskontunnustusta kasteen edellä voi tuskin korvata uskontunnustusvirrellä (171) sillä apostolinen uskontunnustus on erityisesti kastetunnustus. Ja siinä usko on ohjeellisesti ilmaistu. Virret ovat aina tulkintoja. Käsikirja ei anna edes mahdollisuutta sen korvaamiseen virrellä.
183 On meillä aarre verraton
184 Mä kauniin tiedän kukkasen
194 Jumala on läsnä
197 Ajasta aikaan varjellus (säe 3 kaste ja usko yhteen näin…)
203 Käy sydämeni temppeliin
Kasteen tapahtuessa kirkossa voi näillekin virsille löytyä käyttöä
214 Kun kasteen Jordanvirrassa
Jeesuksen oma kaste esillä virressä. Jeesus asetti kasteen puhdistumista varten. Silmä näkee kasteessa vain vettä, mutta usko tietää, että siinä meidät liitetään Jeesuksen pelastustekoon. Kaste ei myöskään ole vain menneisyyden asia. Se vaikuttaa jokapäiväisessä elämässä. Sen virtaan upotetaan vanha ihmisemme.
215 Oi armon merta ihmeellistä
Kaste on armonmeri, joka hukuttaa synnin vallan ja samalla pelastaa meidät Nooan tavoin. Kasteessa meistä tulee taivaallisen Isän lapsia ja valtakunnan perillisiä. Kaste uudestisynnyttää meidät ja nostaa kuolemasta. Kasteessa nimemme piirretään elämän kirjaan ja liitetään kirkkoon. Näiden suurten lahjojen tähden ihminen haluaa sitoutua Jeesukseen ja seurata häntä.
216 Pyhä Isä Jumala, kuule meitä
Virsi on rukous, jossa Kolminaisuuden jokaista persoonaa pyydetään, saattamaan kastettava lapsi suojelukseensa: että Jumala ottaisi lapsen omakseen, karitsaksi lammaslaumaansa, armoliittoon, jossa Pyhä Henki loisi lapsen uudeksi.
217 Täynnä kiitosta ja hämmästystä
Kaste on yli ihmisjärjen käyvä salaisuus, mysteeri, jonka edessä ihminen tuntee kiitosta, pelkoa ja hämmästystä. Kasteen lupaus kantaa läpi elämän ja kuoleman. Armon valo jää kun kaikki sammuu.
218 Tuomme luokse Jeesuksen
Kasteen lahja on elämä. Käsivarret vahvemmat häntä kantavat. Liittymäkohta lastenevankeliumiin: valtakunta lasten kaltainen. Kummit huomioidaan virressä.
219 Kasteen kirkas vesi on niin kuin lähde
Kaste on siunauksen ehtymätön lähde. Kasteessa Isä kutsuu lasta nimeltä. Hän kutsuu omaksi lapsekseen ja Jeesuksen seuraajaksi. Kutsu on joka aamu uusi. Kasteessa meidät puetaan Jeesuksen pelastustekoon.
Virret 214 ja 215 ovat kasteopillisesti rikkaimmat. Vanhan katekismuksen äänenpainot nousevat mieleen. Kasteen merkitys tulee valotettua monipuolisesti. Tosin niiden ilmaisut ovat teologisesti ja raamatunhistoriallisesti aika ladattuja eivätkä ne ehkä enää tule hyvin ymmärretyksi. Mutta virsissä on aika paljon tarttumapintaa kastepuhetta ajatellen.
Virsi 216 puhuttelee kolminaisuuden eri persoonia. Se on hyvä asia, muuten virren sanat ovat vailla ilmaisuvoimaa. Virsi 217 korostaa kasteen mysteeriluonnetta ja pyhyyden kokemusta. Kaikkea sitä mitä siinä tapahtuu ei voi järjellä selittää, mutta jotakin suurta ja ihmisen kannalta perimmäisen hyvää.
Virret 218 ja 219 sisältävät joitakin oivallisia ilmaisuja ja näkökulmia. 218 liittää ajatukset lasten evankeliumiin ja 219 tuo kastetilanteesta esille nimen merkityksen ja etäisesti kastepuvunkin.
Suosittu kastekynttilä ei tule esille varsinaisesti missään. Mutta virressä 217 voi ajatella sitä sivuttavan: armon valo jää kun kaikki sammuu.
Pyhä ehtoollinen (220-232), konfirmaatio (233-237), avioliitto (238-241), hautaus (242-249), kirkon virka, vihkimys- ja siunaustoimitukset (250-255)
Näiden osastojen virret voi jättää väliin. Ainoana poikkeuksena virsi
255 Taivasten taivaisiin et mahdu kaiken luoja. (säe 3 kasteessa armosi..)
III ELÄMÄ KRISTUKSESSA
256 Kristus Jumalan Poika
257 Oi Jeesus synnyit maailmaan
265 Jeesus armon soi
271 Nyt kiitän riemuiten
273 Jeesus parhain ystäväni
276 Jeesuksesta laulan
Katumus ja rippi (277-292)
Tämän jätän kokonaan pois. Itse juhlaa sävyttäköön ilo, nyt ei katsota enää taaksepäin, vaan luottavaisesti eteenpäin.
302 Sinua Jeesus odotan
303 Jeesus aarteheni
307 Kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle
317 Vain yksi nimi meille riittää
319 Sä kuljet seurassa Jeesuksen
Näissä korostuu katoamattomat aarteet, jotka kasteessa olemme saaneet. Samoin korostuu turva, mikä kristityllä on Jumalan yhteydessä. Mutta kasteesta itsestään ei juuri mitään puhuta.
326 Sinulle kiitos Isä maan ja taivaan
327 Kaikki maat te riemuitkaatte
328 Nyt kiitos Jumalan, kun hän on meidät luonut
332 Herraa hyvää kiittäkää
339 Halleluja, kiitos Herran suuren voiton ruhtinaan
340 Herrasta veisaa kieleni
342 Niin ihana on ylistää
Kaste on mitä suurimman ilon ja kiitoksen aihe.
Ahdistukset ja lohdutus (346-373)
Kasteessa on kutsu Jeesuksen seuraajaksi ja ristinkantajaksi, mutta kastehetkellä ahdistuksissa ei kieritä, joten tämän osaston virret voi jättää huoletta pois.
366 Oi Isä meidän huolen meistä kannat
374 Mitä silloin multa puuttuu (psalmi 23)
375 Kun Herra hoitaa paimentaa (psalmi 23)
378 Kaitse Jeesus paimen hyvä (Joh 10:1-16)
397 Kun on turva Jumalassa
Osaston virsissä oltiin niin usein murheen alhossa, että en ottanut sieltä esimerkkejä tämän enempää.
415 Käskien et hallitse Kristus, et vaatimuksella
416 Nyt on aika kiitoksen
417:3 Jeesus askeliisi meidät kastetaan
Kasteessa me saamme kutsun ja tehtävän.
420 Nyt soikoon taivas kiitostaan (kaste- ja lähetyskäsky)
426 Menkää maitten ääriin asti (kaste- ja lähetyskäsky)
442 Herran ristin kantajiksi meidät kaikki kastettiin
447 Kristus valo maailman
454 Liekkejä on monta
Kasteen kautta meillä on yhteys Kristukseen ja me tulemme veljiksi ja sisariksi toisten kristittyjen kanssa.
IV ELÄMÄ JUMALAN MAASSA
458 Ylistän luoja voimaasi
460 Oi Herra kaikkivaltias, maailman olet luonut
Uusi luominen tapahtuu kasteessa
Koti ja perhe (464-471), Ateria (472-476), Terveys ja sairaus (477-483), Koulu ja opiskelu (484-489)
490 Mä silmät luon ylös taivaaseen
Jumala katsoo vähäiseen ja pieneen ei vain suuriin ja mahtaviin. Ihminen on taimi Jumalan tarhassa. Taimi tarvitsee huolenpitoa…
491 Oi Jumala et hylkää pientä lasta
Jumala on minut luonut ja kasteessa ottanut lapsekseen. Hän on antanut minulle myös kodin, vanhemmat ja kaikki rakkaat
492 Ystävä sä lapsien
Jumala on lasten ystävä (Mk 10:13-16). Elämän yllättävissä käännekohdissakin Jumala on mukana. Nyt ilossa ja onnessa. Onnen vaihtuessa vaikeuksiin ja vastoinkäymisiin, Jumala ei hylkää. Kodin piiri tuodaan rukouksessa Jumalan eteen.
493 Jeesus lasten auttaja
Jeesukselta rukoillaan varjelusta elämän tielle, joka on vaarojen reunustama. Jumalan väkevä käsi ja kaikkinäkevä silmä ovat läsnä silloin kun vanhempien kädet eivät ylety eikä silmä näe.
495 Taivaan Isä nostit minut
Kasteessa meidät otettiin pieninä karitsoina Jumalan lammaslaumaan.
496 Oi Jeesus ota syliisi
Toisinto lastenevenkeliumista. Enkelit kulkevat vierellä.
497 Kun äidit lapsiansa toi luokse Jeesuksen
Toisinto lastenevenkeliumista. Kastehetkellä Jeesus on sylissänsä minut siunannut. Hän edelleen rukoilee puolestamme.
498 Nyt kulkee halki korpimaan
Elämän mittainen tie on kulkemista korpimaan halki. Mutta me olemme turvallisen paimenen matkassa. Pimeän korvenkin syvyyksissä sielun lintumme voi yhtyä viserrykseen sillä tiedämme armon auringon paistavan ja se jo lämmittää meitä.
499 Jumalan kämmenellä
Kastehetkellä lapsi on kumminsa sylissä, mutta on myös toinen syli ja toiset kädet, joita me emme näe, mutta jotka kantavat tätä lasta. Se on rakastavan Jumalan syli ja hänen vahvat kätensä, jotka eivät väsy meitä kantamaan. Nuo kädet kutsuvat meitä pelkojen keskeltä suojaan
507 Herra lahjanasi sain nuoren elämäni
508 Valkeus kirkas päällä synkän maan
510 Sinä Jeesus ymmärrät parhaiten
511 Tie valmis on, voin löytää sen
512 Jo varhain Herra annoit
513 Jeesus sinä huomaat 517
Yhä useammin kaste liittyy nuoren elämään rippikoulun jälkeen ennen konfirmaatiota.
Työ (518-525), Vanhuus (526-531)
536:1,3,5 Kristus valo valkeuden
547 Joka aamu on armo uus
548 Tule kanssani Herra Jeesus
Kaste on pääsiäisen valon koittamista sielun pimeään. Se on yön vaihtumista päiväksi.
Vuodenajat (567-576), Isänmaa (577-585), Rauha ja vapaus (586-592), Matkalla ja siirtolaisena (593-603)
Muuttuva maailma
600 Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan
Kuolema ja iankaikkisuus (604-632)
Kastejuhlassa ei liene korrektia avata virsikirjaa tästä osastosta, vaikka kaste liittääkin meidät taivaalliseen elämään.
Hienot sivut, kiitos”””
Kiitos kiitoksesta. Ja hyvää kesää.